10 tips til at få en lang flyvetur til at føles kortere

Find ud af, hvordan du kan tage langsommeligheden ud af lange flyveture og ankomme fysisk og mentalt frisk.

Din lange flyvetur kan flyve afsted

Kategori Nyheder & tips

Dato 01/03/2016

Verdens længste flyvetur er pt. Emirates‘ rute mellem Dubai og Auckland, som tager hele 17 timer og 15 minutter. Det er lang tid at sidde i samme sæde! Tilsæt det faktum, at du er omgivet af hundreder af fremmede, proppet ind på et relativt lille areal, og snart virker en lang flyvetur temmelig utiltalende. Desværre er fly ofte den eneste realistiske måde at komme fra A til B, så ni ud af ti gange må vi bare finde os i det.

Der er imidlertid nogle gode tips til, hvordan du kan overleve en lang flyvetur: Lige fra, hvad du skal lave, til hvad du skal have på – hvis du planlægger og pakker klogt, vil de mange timer oppe over skyerne måske flyve afsted. Her er ti tips til, hvordan du overlever en langdistanceflyvning.

 

1. Det indlysende

Scorer du dette flysæde, vil du nok ikke have noget imod, at turen varer lidt længere
Scorer du dette flysæde, vil du nok ikke have noget imod, at turen varer lidt længere

Få en opgradering! Spender de ekstra penge på en plads på en klasse (eller to eller tre!) over dit normale niveau, eller prøv lykken med vores top 10 tips til en gratis opgradering . Den ekstra plads, den bedre mad og den flade seng på business class kan gøre hele forskellen for en lang flyvetur; du vil nyde flyveturen mere, du vil få en langt bedre søvn, og du vil ankomme på din destination med klare øjne og udhvilet sind.

 

2. Book smartere

Hvis du ikke har held med at få den eftertragtede opgradering, så tænk dig godt om, før du vælger dit sæde.

Hvis du sidder foran midterskotterne i form af de vægge der adskiller flyets forskellige områder, får du ikke et sæde foran dig, men du har til gengæld heller ingen plads til din håndbagage (i hvert fald ikke under take off og landing). Mange flyselskaber bruger ligeledes skotterne til lift-pladser, hvilket betyder, at du kan komme til at dele pladsen med en baby. Book et sæde helt bagerst, og du vil have nem adgang til kabyssen, hvor du kan udføre lidt fysiske øvelser og hygge dig med personalet (hvis de har tid), men vær opmærksom på, at en plads bag motorerne kan betyde mere larm under turen.

Er I et par, er det et godt trick at booke vindues- og gangpladsen. Risikoen for, at nogen booker midterpladsen er lille – med mindre flyet er helt fyldt op. Hvis nogen booker sædet, vil de sikkert være mere end glade for at bytte med en af jer og få vindues- eller gangpladsen i stedet.

 

3. Klæd dig klogt på

Engang tog folk deres fineste tøj på, når de skulle ud at flyve. De dage er for længst forbi. Alle flyver i dag, så tænk ikke på, hvad andre måtte mene om dit outfit – tænk på din komfort.

Hvad du har på afhænger ultimativt af, hvor du flyver fra, og hvor du flyver til, men mikroklimaet i fly kan også variere meget, hvilket kun komplicerer tingene. Svaret? Lag på lag. Dejlige løse lag, som kan tages af og på uden for meget besvær.

Glem ikke at pakke et ekstra sæt tøj, så du kan føle dig frisk. Dette kunne være et ekstra sæt undertøj og en ny T-shirt, et fuldt sæt tøj eller en pyjamas til at have på om bord på flyet.

 

4. Drinks

Husk vand (men køb det først efter sikkerhedskontrollen)! Ja, du kan få gratis vand om bord på flyet, men det serveres i noget, der ligner et stort fingerbøl, og du skal vente på, at personalet har tid til servicere dig.

Luftfugtigheden om bord på flyet falder til under 20% – et typisk hjem ligger på omkring 30% – og din krop vil lide, med mindre du supplerer med H2O. Koffein og alkohol vil kun dehydrere dig mere, men er du på vej på ferie, kan det være svært at modstå den gratis drink, du bliver tilbudt. Drik den endelig, men før du slumrer hen, så husk at drikke et par glas vand. Du vil takke dig selv, når du vågner.

 

5. Hvad du skal spise

Har du husket dine snacks?
Har du husket dine snacks?

Der sker noget mærkeligt med dine smagsløg, når du er langt oppe over skyerne. Kombinationen af ekstrem lav fugtighed og lavt tryk reducerer dine smagsløgs sensitivitet op til 30%. Tilføj det faktum, at din lugtesans også reduceres betydeligt, og vi står tilbage med en rimelig pauver oplevelse, når det gælder maden.

Flyselskaberne gør deres bedste for at bekæmpe denne smagsfattigdom ved at fylde flymaden med store mængder krydderier og salt, men i kombination med vores formindskede sanser er det svært at forvandle genopvarmet, masseproduceret mad til noget, der bare ligner et drømmemåltid. Som regel står man tilbage med et måltid, der er fattigt på protein og grøntsager, men rigt på kulhydrater og sukker (ikke så sundt, selv om en undersøgelse fandt, at kulhydratrig mad faktisk gør det nemmere at deale med jetlag). Det gode er, at du gerne må medbringe din egen mad, så husk at pakke masser af sunde snacks, såsom frugt, nødder og lidt tørret kød for at holde fysikken i god form på lange flyture.

 

6. Underholdning

Hvis du er heldig, får du nogle virkelig gode film og TV-programmer serveret på din lange flyvetur. Med et udbud af alt fra klassiske film til spritnye blockbustere kan du sagtens få et par timer til at gå med at stirre på skærmen, men efter et stykke tid vil selv de største filmfans få trætte øjne.

Giv dig selv en pause med andre typer af underholdning, for eksempel en bog eller en e-bogslæser (uvurderlig, hvis du rejser i længere tid ad gangen – bøger optager meget plads i bagagen). Bare at skifte fra film og TV til videospil kan være med til at bryde monotonien.

Hvis du er en kræsen film-seer, så husk at lagre nogle favoritter på din tablet eller telefon – og hav et ekstra batteri med!

 

Læs mere: 21 af de bedste tips der gør dig klar til at rejse

 

7. Op at stå!

Det kan være fristende at sidde og se film i 16 timer, men det er sikkert ikke en god ide. I højden er vi alle i fare for at udvikle blodpropper, fordi blodet flyder for langsomt gennem årene.

En meget nem måde at imødegå det er at komme ud af sædet og bevæge dig omkring: Gå rundt i kabinen, gå ned i kabyssen bagerst og lav nogle benstræk, stå på tåspidser og rok frem og tilbage – den slags små bevægelser. Kompressionssokker kan også hjælpe med at forøge blodgennemstrømningen og reducere hævede ben. Ikke alene vil det mindste risikoen for blodpropper, du vil også være i stand til at tage dine sko på, når du lander.

 

8. Pak klogt

En god nakkepude kan blive din nye bedste ven
En god nakkepude kan blive din nye bedste ven

For det første: Få en god taske – helst en med masser af lommer og lynlåse. Tænk grundigt over, hvad du pakker, og hvor du pakker det. Nakkepude, ørepropper og en øjenmaske er essentielle, hvis du vil have en nogenlunde god nats søvn; et ekstra sæt tøj vil gøre, at du kan ankomme og stadig føle dig ren og pæn; tandpasta og tandbørste er afgørende, når du vågner; og en fugtighedscreme og en læbepomade vil forhindre, at din hud falder helt fra hinanden.

Da du det meste af tiden skal folde din krop sammen og næsten dreje halsen af led for at få ting ud af din taske, bør du sikre dig, at de ting, du har mest brug for, ligger øverst – eller ideelt set i en separat lomme – så du ikke behøver at tage alt ud for at finde den der ene øreprop, som ligger på bunden af tasken.

 

Læs mere: Den ultimative guide til at pakke bagagen optimalt

 

9. Planlæg flyveturen

Undertiden kan det hjælpe, hvis du mentalt bryder flyveturen op i mindre bidder. I stedet for at tænke på den som en 16 timer lang flyvetur, så sæt markører undervejs. Er du eksempelvis på en 16 timer lang flyvetur, kan du afsætte to timer til take off og landing, så er der 14 timer tilbage. Dertil er der et par måltider – det tager andre to timer – så er der 12 tilbage. Efter seks timers søvn er der seks tilbage. Et par film, lidt motion og bum, så er du fremme.

Hvis du ikke er den store sovetryne, eller har noget, du længe har villet ordne, så prøv at se, om du kan presse det ind. Skriv et brev, en præsentation eller kom i gang med den roman, du længe har villet skrive – der er intet bedre sted at gøre det.

 

10. Gør, som du plejer

Blot forbi du befinder dig 35.000 fod oppe i luften, behøver du ikke falde helt af på den. Faktisk bør du være endnu mere opmærksom på din personlige hygiejne. Du er jo trods alt meget tæt på mange andre mennesker i de timer.

Vask dit ansigt (og brug creme efterfølgende – også selv om du ikke gør det nede på jorden), børst tænder, brug deodorant, skift undertøj og helt generelt: Gør som du plejer. Det vil hjælpe dig med at dufte bedre, se bedre ud og føle dig langt mere normal, når du lander.

Nogle mennesker sværger til ”destinations-tid” – så snart du går om bord på flyet, kan du stille dit ur til klokkeslættet på ankomststedet og begyndt at opføre dig, som om det er det faktiske klokkeslæt. Selv hvis det betyder, at du skal lægge dig til at sove, så snart du er kommet ned at sidde.

 

Sulten efter mere inspiration? Tjek 15 måder, du kan gøre dine rejsedrømme til virkelighed i 2016, og få vores forslag til en god pakkeliste til rejsen.

Oprindeligt publiceret

01/03/2016