Sådan fungerer Mindst CO₂-sortering

Vi har indgået et samarbejde med den tyske non-profit organisation atmosfair for at få supplerende data og sammenføre dem med vores i Mindst CO₂-sorteringen. atmosfairs data kommer fra uafhængige videnskabelige forskningsprojekter eller specialiserede og uafhængige datatjenesteudbydere. Data opdateres hver måned.

Inden søgningen foretages, indtaster momondo-brugeren oplysninger som afgangs- og destinationslufthavne, den ønskede kabineklasse og om det er en enkelt- eller returrejse. Med disse oplysninger søger momondo efter flyruter, opdeler hver rute i lufthavn-til-lufthavn segmenter, sender hvert individuelle segment til atmosfair for at få beregnet CO₂-udledningen, og samler til sidst flyruterne igen for at vise CO₂-udledningen for hver enkelt rute.

Men først: sådan udledes CO₂

Det mest forurenende element i flybrændstof er petroleum. Ét ton brændt petroleum udleder 3,16 ton CO₂. Men hastigheden hvorpå petroleum bruges kan variere meget afhængigt af flere faktorer, som Mindst CO₂ tager højde for, når den beregner CO₂-udledninger for en planlagt flytype og dets rute. Følgende faktorer spiller ind:

Flytype 

Brændstofforbrug har meget at gøre med flytypen, samt at skelne mellem f.eks. propelfly og jetfly. atmosfairs data, der benyttes i Mindst CO₂-sortering, tager højde for 125 forskellige flytyper og variationer af disse og dækker dermed 97% af markedet. Flyselskaberne vælger normalt den flytype, som passer bedst til en bestemt rute i forhold til afstand og antal passagerer eller lastens vægt.

Motortype 

Denne faktor kombinerer en bestemt flytype med en bestemt motor til bestemmelse af brændstofforbrug og udledninger af andet end kulstof. Hvor meget den specifikke motor påvirker klimaet afhænger af, hvor meget brændstof den bruger i sammenligning med andre motorer, der er kompatible med flytypen. 

Vurdering af flyselskabet 

Vurdering af flyselskabet, som atmosfair kalder flyindekset, giver en samlet effektivitetsvurdering af flere end 200 af verdens største flyselskaber baseret på oplysninger om flytype, passagerkapacitet og lastkapacitet. Flyselskaber, der f.eks. anvender moderne udstyr og udnytter flyets passager- og lastkapacitet, vil få en højere placering end andre selskaber. Bedømmelsen dækker over 33 millioner flyvninger, 22.600 byruter verden over, 125 flytyper og 422 motorer.

Kabineklasse

Dette er forholdet mellem forskellige sædetyper sammenlignet med deres relative størrelser. Disse varierer mellem flyselskaber og flytyper. Dette beregnes med et gennemsnitligt brændstofforbrug på 20% mindre end flyets sæde-gennemsnit for økonomiklasse, 50% mere end gennemsnittet for business class passagerer og 100% mere for første klasse, når både første klasse og business class er tilgængelige på flyet.

Antal passagerer

Passagerbelastningen eller passagerdækningen er procentdelen af flyets sæder, der er optaget under en flyvning. Denne procentdel kommer fra de enkelte flyselskaber og afhænger af faktorer som billetpriser, flytype og område. 

Last: Belastning og kapacitet 

Begge faktorer er afhængige af for eksempel passagerbelastning (hvis der er færre passagerer, er der mere plads til gods), afstand, flytype og fragtpriser.

Flyveprofil 

Denne faktor beregner brændstofforbruget under en flyvnings forskellige faser – take-off, stigefasen, cruising, nedstigning og landing, baseret på afstand, højde, flytype og last- og passagerbelastning. 

Udledning før og efter flyvningen 

2,5 kg. petroleum pr. passager medregnes i alle flyvninger for at tage højde for kørsel på landingsbanen før take-off og efter landing samt eventuel assistance fra andet køretøj.

Udledninger af andet end kulstof

Flymotorer udleder forskellige forurenende stoffer, der direkte eller indirekte bidrager til den globale opvarmning. Blandt disse er nitrogenoxider og ozon samt dannelsen af kondensationsspor og isskyer. Disse udledninger har en mere markant virkning, når de udsendes af et fly, der flyver i over 9.000 meters (9 km) højde, så kun disse højdeudledninger tages i betragtning. Til beregningen konverteres disse opvarmningseffekter til CO₂-ækvivalenter.

Vil du vide mere?

Du kan læse mere på atmosfairs hjemmeside, atmosfair.de/en/ og mere om udregning af udledning og faktorer her

 

Informationer til denne artikel er hentet fra atmosfairs hjemmeside i august 2020. Vær opmærksom på, at de faktiske udledninger kan variere afhængigt af uforudsete ændringer i f.eks. flytype, passagertal etc.

Relateret
Tips & tricks Vis alle
Roadtrip: Det bedste af Tyskland
— 12 mins læsetid

Roadtrip: Det bedste af Tyskland

5 familievenlige efterårsdestinationer
— 4 mins læsetid

5 familievenlige efterårsdestinationer