7 tips til hvordan du undgår jetlag

Føler du dig søvnig efter den lange flyvetur? Lær hvordan du bedst kommer trætheden til livs med vores 7 tips til, hvordan man kurerer jetlag

Leder du efter en kur mod jetlag? Følg vores 7 simple skridt

Leder du efter en kur mod jetlag? Følg vores 7 simple skridt … © skyseeker

Kategori Nyheder & tips

Dato 29/10/2015

At rejse lange distancer med adskillige flyskift undervejs kan være en udmattende følgesvend på din ferietur.

Men frygt ikke! Her er nogle tips til, hvad du kan gøre før, under og efter din flyvetur, som vil få dig til at vinke farvel til den mest ubehagelige rejsepartner af alle: jetlag.

1. Gør dit hjemmearbejde

Når du rejser til et sted, der ligger adskillige tidszoner væk, betaler det sig at forberede sig et par dage i forvejen. Hvis du rejser mod vest, kan du blidt forberede din krop ved at blive oppe en time senere end normalt i et par dage, så du er tættere på sengetiden på din rejsedestination. Hvis du rejser mod øst, bør du tage den modsatte teknik i anvendelse: Gå i seng en smule tidligere end normalt.

2. Tiden på flyet er tiden på destinationen

Reducer dine jetlag-symptomer ved at tilpasse din krops indre ur og få noget søvn.
Reducer dine jetlag symptomer ved at tilpasse din krops indre ur og få noget søvn.

For det første: Ankom mentalt. Sæt dit ur til den tidszone, som gælder på din destination, så snart du træder om bord på flyet. Det betyder også, at du altid skal forsøge at sove, hvis du er på et nattefly, som lander om morgenen. Uanset om du rejser frem eller tilbage i tiden: Tilpas dig den nye rytme.

3. Drik vand, spis let og motioner

Pas godt på din krop. Drik masser af vand og spis noget let før flyveturen. Forbered lette snacks såsom nødder eller frugt, men tving ikke dig selv til at spise, hvis du ikke er sulten, når flymaden ankommer. Hvis et glas alkohol hjælper til at berolige dig inden flyveturen, så værsgo – men drik ikke for meget. Det vil kun bidrage til din jetlag med dehydrering.

Hvis din ben føles rastløse, er du ikke alene. Slå følge med de mange passagerer, som vandrer op og ned ad gangene. At bruge dine muskler vil forløse spændinger, få ilten til at cirkulere og holde dig beskæftiget, så du ikke drikker og spiser (i det mindste i et par minutter).

4. Frisk dig op

Når du ankommer på din destination, så tag et brusebad eller et dyp i poolen, hvis du er så heldig at have adgang til sådan en. Dette gælder også på alle de mellemlandinger i lufthavne, du måtte have undervejs. Her har du nok ikke mulighed for at tage et brusebad eller svømme, men du kan tage en lang slentretur, vaske dit ansigt og børste dine tænder. Det vil få dig til at føle dig bedre tilpas på den næste strækning.

5. Lad der blive lys!

Bad i solen og bliv fri for dine jetlag-symptomer.
Bad i solen og bliv fri for følelsen af jetlag

Ved at kontrollere, hvor meget dagslys du udsættes for på din destination, kan du snyde din hjerne til at blive jetlagget kvit hurtigere. Så snart du ankommer, skal du sørge for at tilbringe noget tid udenfor i dagslyset, hvis du kan. Dette vil hjælpe dit indre ur til at stabilisere sig selv.

6. Ingen lur inden sengetid

Uanset hvor træt du føler dig, bør du forsøge at holde dig vågen indtil sent om aftenen for at have den bedste chance for at blive din jetlag kvit. Klokken bør være mindst 21 lokal tid, før du lader hovedet lande på den utroligt komfortable pude.

7. Brug lægemidler mod jetlag med forsigtighed

Personalet om bord på fly tager ofte melatonin for jetlag, et hormon, som kroppen danner i mørke. Pillen gør intet for at hjælpe dig med at tilpasse dig naturligt til det nye søvnmønster, det får dig bare til at sove som en sten. Du bør kun tage det, hvis alt andet fejler.

… Er det virkelig jetlag?

Vær opmærksom på, at ikke alle symptomer er jetlag relateret. Tørre øjne, hovedpiner, irriteret næse og slimhinder, svimmelhed, hævede fødder og lemmer, oppustethed og ørepine er ofte forårsaget af tør luft, ændringer i trykket og dårlig plads i flyet. Hvis du lider af bihulebetændelse forårsaget af flyvning kan det hjælpe at drikke meget vand – op til en halv liter per time.

Når du har lært at følge vores tips til at kurere jetlag, er der bare tilbage at nyde din velfortjente ferie – det er vi sikre på, at du kan håndtere uden hjælp fra os.

Få også vores 10 tips til hvordan du får en gratis opgradering på flyet, og lær hvad forskellen egentlig er på economy, business og first class.

Oprindeligt publiceret

29/10/2015