Når du leder efter det perfekte sted at bo på din rejse, er det vigtigt at bruge hotellets stjerneklassificeringssystem. Hotelstjerner angiver et hotels renlighed, kvalitet, serviceniveau og bekvemmeligheder.
Uanset om du er på forretnings- eller fornøjelsesrejse, kan det være tidskrævende at gennemskue alle mulighederne, når du vil finde det bedste hotel til dine behov. Det er her, hotelstjernerne kommer ind i billedet. Her er alt, hvad du har brug for at vide om hotelstjerneklassificering.
Hvad betyder hotelstjerner?
Hotelstjerner er et bedømmelsessystem, der angiver et hotels kvalitetsniveau – fra 1 til 5 stjerner. Stjernerne gives på baggrund af faktorer som rengøring, service, værelseskvalitet og faciliteter.
Det vigtigste at vide om klassificering af hoteller:
1 stjerne: Begrænsede faciliteter og minimal service.
2 stjerner: Enkel standard med grundlæggende faciliteter.
3 stjerner: Komfortabelt mellemklassehotel.
4 stjerner: Luksushotel med udvidet service og faciliteter.
5 stjerner: Hotel i topklasse med personlig service og eksklusive faciliteter.
Bedømmelsessystemer varierer fra land til land og mellem forskellige organisationer. I Europa anvendes ofte Hotelstars Union-standarden, mens andre regioner har deres egne kriterier. Det betyder, at det samme hotel kan have forskellige stjernevurderinger, afhængigt af hvilken hjemmeside du bruger.
Læs også: Hvad siger tallene om, hvornår det er billigst at booke hotel?
De mest almindelige hotelstjerneklassificeringssystemer
Der findes flere udbredte systemer til klassificering af hoteller, som kan være nyttige at kende. Blandt de mest almindelige er:
- Hotelstars Union
- AAA Diamond Ratings
- Forbes Travel Guide
- Michelin Guide
Selvom systemerne adskiller sig lidt, giver de typisk hoteller mellem én og fem stjerner.
Nogle af de vigtigste kriterier ved stjernevurderinger er kvaliteten af faciliteterne, serviceniveauet og hvilke muligheder og bekvemmeligheder, gæsterne har adgang til.
Ingen stjerner vs. 1 stjerne vs. 2 stjerner

Hoteller uden stjerner er hoteller, der ikke har fået en officiel klassificering. Nogle ligger lige under étstjernet niveau, mens andre (som f.eks. boutiquehoteller) bevidst vælger ikke at blive vurderet, fordi de tilbyder en mere individuel oplevelse.
Forvent den mest basale indkvartering på et 1-stjernet hotel. Det betyder ikke, at denne type hotel er snavset eller usikkert – det indikerer bare, at hotellet ikke har nogen dikkedarer i form af ekstra faciliteter eller service.
Typisk består værelserne af en seng og et badeværelse, og ofte er der hverken tv eller andre bekvemmeligheder. Daglig rengøring og døgnåben reception er ikke en selvfølge. Vandrerhjem, moteller og hoteller rettet mod backpackere hører ofte til i denne kategori.
2-stjernede hoteller er et skridt op og tilbyder typisk enkelte ekstra goder. Det kan være daglig rengøring, døgnåben reception og måske et værelse med telefon eller tv. Nogle tilbyder også en simpel morgenmad. 1- og 2-stjernede hoteller er generelt de billigste muligheder.
- Eksempel på 1-stjernet hotel: ibis budget Flensburg City
- Eksempel på 2-stjernet hotel: Go Hotel Saga
2-stjernet vs. 3-stjernet hotel
3-stjernede hoteller tilbyder en blanding af overkommelige priser og eksklusiv komfort. Værelserne har kvalitetssengetøj, er rummelige og typisk udstyret med skrivebord, klædeskab, fladskærms-tv samt kaffemaskine.
Den største forskel på et 2-stjernet og et 3-stjernet hotel er de faciliteter, der tilbydes. Mens 2-stjernede hoteller ikke har mange faciliteter, kan du næsten være sikker på, at et 3-stjernet hotel har et fitnesscenter, faciliteter til forretningsrejsende (såsom konferencelokaler), en pool og spisemuligheder på stedet.
3-stjernede hoteller har også en tendens til at have en mere bekvem beliggenhed end hoteller med færre stjerner. Ofte finder du dem i byområder, tæt på større turistattraktioner og restauranter. Forvent at der er 24-timers reception og god kundeservice.
- Eksempel på 3-stjernet hotel: Best Western Hotel Hebron
3-stjernet vs. 4-stjernet hotel
Et 4-stjernet hotel betragtes som en luksusbolig. Værelserne er betydeligt mere rummelige og har sengetøj og puder af høj kvalitet, topmadrasser, badekåber, tøfler, minibar samt eksklusive toiletartikler.
Der tilbydes flere tjenester: concierge, 24-timers roomservice og bilservice er almindeligt. Faciliteterne inkluderer typisk spa, indendørs og udendørs pools, store fitnesscentre og gode restauranter.
Idet du skal kunne få alt, hvad du har brug for, på et 4-stjernet hotel (fra mad til aktiviteter), ligger denne type hoteller som regel nær strande, større byer eller andre turistmål. Du vil sandsynligvis også bemærke, at alt fra indretning til udendørsarealerne er perfekt vedligeholdt. Lobbyerne er større, og wifi er så hurtigt, som det kan blive.
Den primære forskel mellem et 3- og et 4-stjernet hotel er, at 3-stjernede hoteller fokuserer på komfort, mens 4-stjernede går efter at tilbyde en mere luksuriøs oplevelse.
Du finder ikke en spaafdeling, skræddersyede fitnesstimer eller flere pools på de fleste 3-stjernede hoteller – men det gør du på et 4-stjernet hotel. Den anden forskel er, at personalet generelt yder en mere personlig service på 4-stjernede hoteller.
Eksempel på 4-stjernet hotel: Guldsmeden Bryggen
4-stjernet vs. 5-stjernet hotel

5-stjernede hoteller er den absolutte topklasse. Her er der fokus på detaljer, og servicen er personlig og opmærksom. Faciliteterne er mange og omfattende – gæsterne kan blandt andet få adgang til spa, sauna, dampbad, fitness med personlige trænere, gourmetrestauranter, concierge-service, liveunderholdning og meget mere.
Hotellerne er som regel smagfuldt indrettet og holdt i perfekt stand. Mange ligger i arkitektonisk markante eller historiske bygninger. Værelserne er typisk udstyret med designersengetøj og møbler, og komforten er i højsædet.
Her finder man ofte boblebade, luksuriøse badekåber, pengeskab og i nogle tilfælde et lille tekøkken. Kendte eksempler på hotelkæder i denne klasse er Ritz-Carlton og Four Seasons.
Den væsentligste forskel mellem 4- og 5-stjernede hoteller er målgruppen og detaljeniveauet. 5-stjernede hoteller henvender sig ofte til et mere velhavende publikum og lægger vægt på ekstraordinær komfort og eksklusivitet – helt ned til indretning og service.
Personalet er trænet i at yde skræddersyet service og være til rådighed døgnet rundt. 4- og 5-stjernede hoteller er typisk de dyreste overnatningsmuligheder.
Eksempel på 5-stjernet hotel: Hotel d’Angleterre
Begrænsninger ved stjernesystemet
Selvom stjerneklassificeringer giver et godt overblik over service, faciliteter og kvalitet på et hotel, har systemet sine begrænsninger. Da mange forskellige aktører og rejsesider tildeler stjerner, kan det være svært at finde en fælles linje i vurderingerne.
Stjernerne siger heller ikke nødvendigvis noget om stemningen på stedet eller om, hvorvidt hotellet passer til dine personlige præferencer. Det kan derfor være en fordel at supplere stjernevurderingen med andre kilder – f.eks. gæsteanmeldelser, billeder og beskrivelser.
Sådan bruger du momondo til at vælge det rigtige hotel
På momondos hotelsider finder du masser af nyttig information, når du leder efter det bedste hotel til din rejse. Klik dig frem til det overnatningssted, du er interesseret i – her kan du læse anmeldelser, se beliggenheden på kortet og få en komplet liste over faciliteter. Det gør det nemmere at sammenligne og finde noget, der passer til dine behov.
Ofte stillede spørgsmål om hotelstjerner
Generelt klassificeres hoteller med op til fem stjerner (selvom nogle myndigheder har klassificeringssystemer, der kun går op til tre stjerner). Et større antal stjerner svarer til en større grad af luksus. Når det er sagt, findes der officielle og uofficielle stjerneklassificeringer, og ethvert hotel kan sige, at det er tre-, fire- eller femstjernet.
Officielt går bedømmelserne op til fem stjerner, men uofficielt kalder nogle hoteller sig “syvstjernede” for at indikere et ekstra højt niveau af luksus. På disse hoteller er der kælet for enhver detalje, og du kan forvente personlig service og bekvemmeligheder som f.eks. en redt og klargjort seng til natten, et udvalg af dagens aviser, designerbadekåber og -tøfler samt service ved poolen. Officielt betragtes disse hoteller stadig som femstjernede, selv om folk omtaler dem som syvstjernede hoteller.
“Syvstjernede” hoteller er ikke et officielt begreb i stjerneklassificeringssystemet, men du kan høre udtrykket brugt til at beskrive visse femstjernede hoteller, som anses for at være ekstremt luksuriøse. Et par eksempler på ekstrem luksus, der kan give et hotel “syv stjerner” (igen, det er teknisk set kun fem stjerner), omfatter ekstravagante faciliteter og tjenester som butlere, private biografer, din egen tagterrasse og femstjernet spisning (for bare at nævne nogle få).
Eksempler på syvstjernede hoteller kunne være The AYANA Villas Bali, hvor gæsterne får en treretters Floataway Champagne Brunch i poolen, og Burj Al Arab Jumeirah, som tilbyder gæsterne 17 typer puder (ja, du læste rigtigt!) at vælge imellem.
Hotelbekvemmeligheder er “ekstraudstyr” på værelserne og i hotellets reception og fællesområder. Jo højere stjerneklassificering, jo flere faciliteter kan du forvente. Disse varierer fra hotel til hotel, men du kan regne med nogle ligheder.
For eksempel har et- og tostjernede hoteller kun helt basale faciliteter på værelset, som aircondition, tv og wifi. I den anden ende af spektret har værelser på fire- og femstjernede hoteller overdådige faciliteter, der omfatter gourmetkaffe, avancerede luksustoiletartikler og fladskærmstv med gratis streamingmuligheder. Hoteller med højere stjerneklassificering har også en række faciliteter på stedet. Det kan være parkeringsservice, topmoderne fitnesscentre, indendørs/udendørs swimmingpools, restauranter og spaafdeling.