Air France er Frankrigs nationale flyselskab og et af Europas største luftfartsselskaber. Med base i Paris-Charles de Gaulle Lufthavn, tilbyder Air France et omfattende rutenetværk, der forbinder over 200 destinationer i hele verden.
Vi har ofte fløjet med Air France, både på vores smutture til Paris og de har også fløjet os over Atlanten et par gange. Flyselskabet er kendt for sin franske elegance og høje serviceniveau, hvilket man tydeligt mærker ombord.
Air France – et nationalt symbol
Siden 2004 har Air France været fusioneret med KLM som en del af Air France-KLM gruppen og sammen er de to flyselskaber, grundlæggende medlemmer af SkyTeam alliancen. Det stolte flyselskab er symboliseret med en bevinget søhest, men selskabets logo ses primært med navn og den røde stribe. På billetter vil du se selskabets flyafgange begynde med ‘AF’.
Air France selv blev grundlagt i 1933 efter en sammenlægning af nogle mindre nationale flyselskaber. Mest kendt i selskabets flyhistorie er nok driften af den ikoniske Concorde. Den supersoniske flyvemaskine, som kunne tilbagelægge distancen mellem Paris og New York på kun 3½ time. Vi krydser fingre for at en lignende model kunne komme på vingerne snart.
Flyflåden og partnerskabet med Airbus
Air France driver en solid flåde på mere end 200 fly, hvoraf størstedelen er Airbus modeller såsom A220-300, A320-200 og A350-900. De har et mindre antal af Boeing fly af 777-200ER og 777-300ER på vingerne, men disse udfases over tid til fordel for nye Airbus modeller.
Ældre Airbus modeller udfases også og det virker til at de har en klar strategi mod at strømline deres modeller mod A350 til alle langdistanceflyvninger og A320 til kort- og mellemdistanceflyvninger. De store A380-800 dobbeltdækker modeller har siden 2020 været taget ud af drift.
Air France og Airbus har i de senere år haft et tættere strategisk samarbejde og senest i september 2023, annoncerede de to selskaber et joint venture som skal sikre reservedele til A350 flyene er tilgængelige over hele verden. Det vil være med til at sikre driften for alle passagerer.
Bookingklasser hos Air France
Du kan vælge mellem fire bookingklasser hos Air France: Economy, Premium Economy, Business eller La Premiére. Air France har for nyligt meldt ud at Premium Economy fremadrettet vil blive kaldt Premium, for at gøre produktet mere enkelt. Vi har fløjet med både Economy og Premium Economy på langdistanceflyvninger og begge er fornuftige bookingklasser, men Premium er helt klart at foretrække.
Udover at Air France tilbyder de fire bookingklasser, skal du under disse bookingklasser tage stilling til op til fire forskellige billetpriser, der er designet til at imødekomme forskellige behov og budgetter. Så du kan ikke altid stole på prisen som bliver vist, for det vil altid være den billigste uden nogen indtjekket bagage eller andre fordele.
Vi flyver stort set altid Economy, og kan under denne kategori på ruterne over Atlanten vælge Light, Standard, Standard Plus og Flex. Vi vælger altid Standard, for udover at den giver os lov til at medbringe en kabinekuffert og en håndtaske på i alt 12 kilo (ligesom de andre prisklasser i Economy), så kan vi også medbringe en indtjekket bagage på 23 kilo.
Economy klassen
Den almindelige Economy klasse er et fint produkt hos Air France. Vi har på vores langdistanceflyvninger benyttet os af in-flight underholdningssystemet som har leveret gode film på skærmen i sædet foran. Vi er blevet opvartet med et varmt måltid mad, hvor det var muligt at vælge mellem to retter og drikkevarer er inkluderet og bliver serveret jævnligt. Vi havde også mulighed for at koble os på wi-fi og oplade vores mobiler via USB.
På de korte flyvninger mellem europæiske destinationer er der hverken skærme med underholdning eller et varmt måltid mad. Men afhængig af flyvetiden, kan der blive serveret varme eller kolde drikke samt en snack eller sandwich.
Premium (Economy) klassen
Vi har været så heldige at blive opgraderet på en flyvning fra Mexico. Og hvis du ligesom os nyder en smule ekstra komfort på de lange flyvninger, så kan vi varmt anbefale Premium.
Her er sæderne et niveau bedre, da de kan lænes længere tilbage end på Economy og skærmene er et par tommer større i widescreen. Vi var også virkelig glade for de støjreducerende høretelefoner som vi fik udleveret, plus at vi fik også et Comfort Kit, der indeholdte en sovemaske, ørepropper, tandbørste og tandpasta samt strømper. Derudover er der en flaske vand når du kommer ind i kabinen. Det er virkelig komfortabelt og lækkert!
Med en Premium booking, har du i lufthavnen adgang til SkyPriority check-in og du får lov til at medbringe en ekstra indtjekket bagage samt en ekstra håndbagage med ombord. Men alt hvad du har med op i kabinen, må stadig ikke veje mere end 12 kilo.
Business klassen
Vi har desværre endnu ikke nydt den åbenlyse luksus, som Business klassen tilbyder. Hvis du investerer i en Business billet, får du sæder, der kan ligges helt ned til en seng der er ca. 2 m lang, privat afgrænset område med bordplads samt en stor skærm med underholdningssystemet og de medfølgende høretelefoner.
Der følger et opgraderet Comfort Kit med, som har fået tilføjet kosmetikprodukter og en sovemaske i bedre kvalitet. Forplejningen er også hævet et niveau med valg af menu og udvalgte vine af en sommelier.
På de kortere eller mellemlange flyvninger, hvor der ikke er plads til de afgrænsede kabiner, nyder man på Business klassen godt af de forreste sæder, som kan lænes langt tilbage. Der er god forplejning alt efter flyvetid, inklusiv mad, vine, bagværk og snacks. Der er tænkt på alle detaljer, helt ned til design af bestikket og servietterne.
Inden afgang kan du i lufthavnen også her nyde godt af SkyPriority check-in, tidlig ombordstigning ved gaten og du har adgang til Business Lounges for dig selv og en medrejsende.
La Premiére klassen
Hvis du rejser fra CDG i Paris eller til/fra USA, kan du på langdistanceflyvninger til udvalgte storbyer nyde den totale luksus og service på La Premiére klassen. Det er en eksklusiv oplevelse, som begynder allerede inden du begynder din rejse.
Du hentes på dit hotel i luksusbil af privatchauffør og du håndbæres igennem lufthavnen, med porter og privat check-in, indtil du sidder komfortabelt i flyet. Det er altså efter du er blevet kørt ud til flyet i en Porche Cayenne Hybrid.
La Premiére suiten ombord er privat og igen fuldstændig eksklusiv, med personlig service, gourmet mad og vine, en stor seng med dundyne og puder, borde og selvfølgelig adgang til underholdningssystemet på en stor skærm. Det medfølgende travel kit indeholder badekåbe, skønhedsprodukter og endda en engraveret kuglepen med den bevingede søhest – symbolet for Air France.
Særlige behov som rejsende
Air France tilbyder assistance til rejsende med nedsat mobilitet eller andre specifikke behov, både på direkte flyvninger og på rejser med mellemlandinger. Hvis du eller én du rejser med har behov for særlig assistance, kan du nemt registrere dette, når du booker din billet.
Hvis de specielle behov er kommet til senere, er det bare vigtigt at informere Air France i god tid, helst mindst 48 timer før afrejse, så de kan sikre, at der er den rette assistance til rådighed under hele rejsen.
Hvis du skal sende dit barn på en flyvning alene, tilbyder Air France noget der hedder Kids Solo service. Den kan benyttes for børn eller unge i alderen 4-17 på indenrigsflyvninger eller 5-17 på udenrigsflyvninger. Det inkluderer møde med en betroet medarbejder i lufthavnen og ledsagelse indtil afhentning ved ankomsten. Hvis relevant, så undersøg detaljerne der passer til dit barn og den pågældende flyvning.
Flying Blue fordelsprogrammet
Flying Blue er et populært loyalitetsprogram for Air France og KLM, samt deres partnerflyselskaber som Delta Air Lines og Kenya Airways. Programmet er designet til at belønne rejsende med en række fordele og belønninger, jo mere de flyver.
Når du tilmelder dig Flying Blue, optjener du miles hver gang du flyver med Air France, KLM eller nogen af deres partnere. Hvis du vælger at oprette et Flying Blue kreditkort, kan du også optjene miles gennem dagligdags køb, hos udvalgte hoteller, biludlejningsfirmaer og andre partnere.
Dine optjente miles kan bruges til en række forskellige belønninger, som f.eks. til at bestille flyrejser, opgradere din billet til en højere klasse, få mere bagage med eller få adgang til eksklusive lounges i lufthavne rundt om i verden
Medlemsniveauer i Flying Blue
Flying Blue har fire forskellige medlemsniveauer: Explorer, Silver, Gold og Platinum. Hvert niveau tilbyder forskellige fordele, som gratis sædevalg, prioritet ved check-in og boarding. Jo højere du kommer op i niveau, jo flere fordele får du.
Som Flying Blue medlemmer har vi de seneste år modtaget en lille rabatkode i vores mail i anledning af vores fødselsdage. Dette har gjort det endnu mere attraktivt for os at booke fly til vores yndlingsrejsemål i Mellemamerika.
Denne artikel, der er bestilt af momondo, præsenteres uredigeret, er kun til generel information og muligvis ikke opdateret. Synspunkterne og meningerne i artiklen er forfatterens egne og afspejler vedkommendes egne oplevelser, som kan være meget forskellige fra andres. Find flere synspunkter i vores brugeranmeldelser nedenfor.