Qatar Airways er Qatars nationale flyselskab, som på få årtier er vokset fra et lille regionalt flyselskab til en global luftfartsgigant. Med base i den ultramoderne Hamad International Airport i Qatars hovedstad Doha har Qatar Airways gentagne gange vundet prisen som verdens bedste flyselskab.
Vi har tilbragt mange timer i selskab med Qatar Airways på langdistanceflyvninger mellem Europa og Sydøstasien, blandt andet på rejser til Vietnam og Indonesien. Hver gang har det høje serviceniveau imponeret. En enkelt gang var vi endda så heldige at blive opgraderet til business class. Det var en oplevelse, vi sent vil glemme.
Qatar Airways’ verdensomspændende netværk
Qatar Airways flyver til 170 destinationer verden over. Deres omfattende netværk forbinder rejsende på tværs af seks kontinenter. Ruterne dækker alt fra travle storbyer som New York, London og Tokyo til mere eksotiske rejsemål som Zanzibar, Maldiverne og Bali.
Når man flyver med Qatar Airways, er sandsynligheden meget høj for, at man har en mellemlanding i netop Qatar – nærmere bestemt Hamad International Airport i Doha. Qatar Airways opererer nemlig med en hub-and-spoke-model, hvor Doha fungerer som det centrale knudepunkt for stort set alle forbindelser.
Undtagelsen er deres såkaldte fifth freedom routes, hvor fly fra Qatar Airways forbinder destinationer i andre lande. Det gælder eksempelvis ruten mellem São Paulo i Brasilien og Buenos Aires i Argentina eller ruten mellem Ho Chi Minh City i Vietnam og Phnom Penh i Cambodja.
På deres fifth freedom routes tilbyder Qatar Airways selvfølgelig samme høje standard, som flyselskabet er kendt for på deres andre ruter. Det betyder, at man som passager kan opleve Qatar Airways’ luksuriøse kabiner, komfortable sæder og opmærksomme service, selv når turen ikke inkluderer en mellemlanding i Doha.
Hamad International Airport
Hamad International Airport er Qatars primære internationale lufthavn og Qatar Airways’ overdådige base, som de fleste af flyselskabets passagerer stifter bekendtskab med på deres rejse.
Når man lander i Hamad International Airport, finder man hurtigt ud af, at der ikke er blevet sparet på noget. Lufthavnen har med rette både opnået titlen som verdens bedste lufthavn og fået tildelt de eftertragtede fem stjerner af Skytrax (sammen med kun 11 andre hub-lufthavne verden over).
Den gigantiske terminal dækker et areal på over 600.000 kvadratmeter, men den er alligevel ret enkel at finde rundt i. Glas og metal dominerer arkitekturen, og de høje lofter og store vinduespartier lukker masser af naturligt lys ind. Fra terminalerne har man ofte udsigt over ørkenlandskabet og Den Persiske Bugt.
Lufthavnens vartegn er den iøjnefaldende “Lamp/Bear” – en gul bamse inde i en kæmpemæssig lampe. Hamad International Airport fungerer nærmest som et galleri med installationer af lokale talenter såvel som internationale navne som KAWS og Damien Hirst.
En af de nyeste attraktioner i lufthavnen er den indendørs tropiske have The Orchard med sit karakteristiske buede glastag. Her kan man slappe af blandt eksotiske træer eller nyde udsigten fra broen ovenover, mens shoppingområdet byder på luksusbutikker og særprægede caféer.
Forlæng mellemlandingen i Qatar
Når man mellemlander i Hamad International Airport med Qatar Airways, er ruten typisk sat sådan sammen, at man ikke skal vente i transit alt for længe, før man kan flyve videre. Nogle gange kan det dog faktisk betale sig at forlænge sit ophold i Qatar med vilje.
Vi oplevede selv fordelene ved en lang mellemlanding, da vi fløj til Vietnam. Qatar Airways tilbød os et gratis hotelophold og transport, fordi vi havde over tolv timers ventetid. Det var en fantastisk måde at bryde rejsen op på. Vi fik set en ny by, sovet i en rigtig seng og nåede vores destination friske og veludhvilede næste dag.
Programmet hedder Qatar Airways Stopover, og det giver mulighed for at booke hoteller til særligt fordelagtige priser – eller helt gratis, hvis man kvalificerer sig til det. Transferbussen kører direkte fra lufthavnen til hotellet, og hele processen er ret smidig. Vil man gerne se mere af landet, kan man også vælge at forlænge sit ophold yderligere.
Vi brugte selv nogle timer i heden på at gå forbi det stilrene Museum of Islamic Art og at slentre langs Cornichen; Dohas berømte havnepromenade. Herfra nød vi udsigten over bugten til byens karakteristiske skyline, inden vi hoppede på hovedet i seng for at fortsætte rejsen næste dag.
Forskellige billetklasser
Qatar Airways tilbyder en række forskellige billetklasser. Der er tre slags economy class-billetter, tre slags business class-billetter og en enkelt first class-billet, som kun er tilgængelig på flyvninger med Airbus A380. Vi har selv mest fløjet på economy class.
Economy Classic
Økonomiklasserne starter med Economy Classic, som er den mest prisvenlige med én billetændring inkluderet, 25 kg bagage og muligheden for at vælge sæde mod et gebyr.
Economy Convenience
Med Economy Convenience får man lidt mere fleksibilitet. To billetændringer er tilladt, bagagen øges til 30 kg og et standard sædevalg er inkluderet.
Economy Comfort
Den mest fleksible økonomiklasse, Economy Comfort, tilbyder fri ændringsret og mulighed for at afbestille rejsen uden gebyr. Billetten giver 35 kg bagage. Hver taske må dog maksimalt veje 32 kg hos Qatar Airways. Derudover er både standard og foretrukne sædevalg med i prisen. Det vil sige, at man også kan vælge at sidde på forreste række eller ved en nødudgang for ekstra benplads.
Business Classic
I business class findes tre niveauer, som begynder med Business Classic. Her er én billetændring inkluderet, og man får 40 kg indtjekket bagage, to stykker håndbagage på op til 15 kg samt loungeadgang. Sædevalg kan tilkøbes.
Business Comfort
Business Comfort giver lidt mere fleksibilitet med to ændringer, 40 kg bagage, loungeadgang og inkluderet sædevalg.
Business Elite
Business Elite er den dyreste business-billet og inkluderer ubegrænset ændringsret og mulighed for at afbestille rejsen uden gebyr samt samme bagagefordele, sædevalg og loungeadgang som Business Comfort.
First Elite
First Elite er Qatar Airways’ mest eksklusive billettype, som er designet til at levere maksimal fleksibilitet og luksus. Den inkluderer alt det samme som Business Elite, blot med 50 kg bagage i stedet.
First in business med Qatar Airways
Vi var engang så heldige at blive opgraderet til business class, da vi fløj med Qatar Airways fra Ho Chi Minh City i Vietnam til Doha. Hvem ved – måske var det fordi, vi begge tilfældigvis havde ret fint tøj på, og flyet ikke var så fyldt.
Oplevelsen var overdådig. Vores sæder var nok den største opgradering. Der var nærmest uendelige indstillingsmuligheder, og vi kunne både sidde yderst komfortabelt og ligge helt ned. Skærmen med underholdning var større og bedre end normalt, maden føltes som en rigtig restaurantoplevelse og den samlede service gik fra at være virkelig god til at være enestående.
I dag er Qatar Airways’ business class endnu mere imponerende. Især på de ruter, hvor man kan opleve deres anmelderroste Qsuite.
Qsuite har skydedøre, der skaber en privat kabine for hver rejsende i enten en single-, twin-, double- eller quad-opsætning. Mens double er perfekt til par, gør quad-arrangementerne det muligt for familier, venner eller kolleger at rejse sammen i en sammenhængende kabine.
Den unikke kabineindretning har hævet standarden for business class til et nyt niveau og giver en grad af privatliv, som ellers kun findes på first class. Det er derfor Qatar Airways kalder sig selv for “first in business”.
Qatar Airways’ First Elite
Når nu Qatar Airways’ business class allerede er en førsteklasses oplevelse, er der så nogen grund til at opgradere til first class?
Selvom man ikke har sin egen suite som i Qsuite på business class, er der stadig masser af privatliv med kun otte First Elite-sæder i en 1-2-1-konfiguration. På first class har man mere plads til både sig selv og sine ting. Det samme gælder sengen på 206 cm, der er lidt længere end i business class.
Maden er også forbedret, selvom den på business class allerede inkluderer frit valg fra à la carte-menuen med individuelt anrettede måltider samt eksklusive champagner, vin, cocktails og mocktails.
Med tanke på at man på både business class og first class får samme toilettaske og pyjamas, sammenlignelige vine og adgang til flyets luksuriøse barområde, er valget mellem de to klasser ikke soleklart. I hvert fald ikke, når man kun ser på selve flyveoplevelsen.
Forskellen bliver dog tydeligere, når man medtager oplevelsen på jorden. First Elite-passagerer har deres egen private indtjekning, der i Doha leder direkte videre til Al Safwa Lounge – en førsteklasses lounge forbeholdt flyselskabets mest privilegerede gæster.
Qatar Airways’ lounger
Al Safwa Lounge i Doha er Qatar Airways’ ypperste loungetilbud. Her kan man blandt andet nyde gourmetmad i restauranten, slappe af i private soveværelser eller forkæle sig selv med en tur i jacuzzien inden afgang.
Kunstinteresserede vil heller ikke blive skuffede; der er flere antikke genstande på lån fra Museum of Islamic Art, og loungens rummelige arkitektur bliver ofte sammenlignet med netop et museum.
Hvis man ikke rejser på First Elite, er der heldigvis en hel del andre lounger i Doha, man kan få adgang til. Business-rejsende kan eksempelvis besøge de prisvindende Al Mourjan lounger, som byder på flere restauranter, private arbejdsområder og stilrene afslapningsområder.
Udenfor Doha tilbyder Qatar Airways Premium Lounges i London Heathrow, Paris Charles de Gaulle, Beirut Rafic Hariri, Bangkok Suvarnabhumi og Singapore Changi.
Denne artikel, der er bestilt af momondo, præsenteres uredigeret, er kun til generel information og muligvis ikke opdateret. Synspunkterne og meningerne i artiklen er forfatterens egne og afspejler vedkommendes egne oplevelser, som kan være meget forskellige fra andres. Find flere synspunkter i vores brugeranmeldelser nedenfor.